Drukuj

Sklep on line KORONAWIRUS 2020 4x3Prognozując na rok 2020 rozwój handlu w internecie i rozkwit sektora e-grocery, eksperci nie spodziewali się, że niebawem nabiorą one aż takiego tempa. Wśród barier dla popularyzacji zamawiania jedzenia w sieci, wskazywali przede wszystkim na przyzwyczajenia klientów. Sytuacja zmieniła się radykalnie, gdy w marcu, w związku z oficjalnymi zakazami i zalecaną izolacją, miliony osób ograniczyły wyjścia na zakupy.

 

O 14 proc. wzrosła w porównaniu z ubiegłym rokiem liczba sklepów internetowych na oprogramowaniu Shoper, z czego aż o 18 proc. w grupie sklepów z artykułami spożywczymi. Wiele z nich to tradycyjne biznesy, które w marcu szybko przeniosły się do sieci, korzystając ze specjalnych warunków, jakie platforma stworzyła branży gastronomicznej. Eksperci platformy Shoper radzą, jak sprzedaż online uruchomić nawet w kilka dni.

Przyspieszenie przez koronawirusa

Sklepy spożywcze na platformie Shoper od 1 do 15 marca odnotowały wzrost liczby zamówień aż o 239 proc. w porównaniu z tym samym okresem w 2019 r.
- W bardzo trudnej sytuacji znalazły się zwłaszcza restauracje, które musiały zamknąć swoje lokale. Część z nich naturalnie prowadziła już wcześniej dostawy do domu, jednak zwykle były to po prostu zamówienia na telefon. Dlatego takim podmiotom zaoferowaliśmy preferencyjne warunki uruchomienia sprzedaży online - sklep internetowy za symboliczną złotówkę. W efekcie obecnie sklepy ze spożywczym asortymentem to obok księgarni najszybciej rosnąca branża na platformie Shoper - zauważa Oliwia Tomalik, Marketing Manager Shoper.

Jak technicznie założyć e-sklep

Przy założeniu, że ramy formalno-prawne dla sklepu (zarejestrowana działalność gospodarcza) już istnieją, podstawowym wyzwaniem jest umieszczenie oferty w sieci.
Najprostszym rozwiązaniem dla początkujących jest model SaaS (Software as a Service), w którym sklep jest zdalny, a obowiązek jego utrzymania leży po stronie dostawcy oprogramowania e-commerce. Udostępnia ona właścicielowi wygodny panel administracyjny i gotowe szablony graficzne do wykorzystania.

Ile to kosztuje

Podstawowy szablon jest bezpłatny, a ceny zaawansowanych zaczynają się od 399 zł.
Korzystanie ze sklepu w modelu SaaS odbywa się w systemie abonamentowym. W pierwszym roku działalności jego wysokość zaczyna się od ok. 400 zł/rok.
Aby budzić zaufanie kupujących i lepiej pozycjonować się w wyszukiwarce Google, sklep powinien mieć domenę internetową, czyli własny adres WWW. Strona powinna mieć zainstalowany certyfikat SSL, czyli nakładkę zapewniającą bezpieczne przesyłanie danych. Certyfikaty należy odnawiać corocznie, co wiąże się z kosztem rzędu 119 zł/rok.
Sklep musi też działać w zgodzie z przepisami prawnymi, czyli m.in. posiadać na stronie jego regulaminu. A ponieważ regulacje prawne zmieniają się co pewien czas, dokument ten również powinien być uzupełniany o nowe zapisy. Usługa sporządzenia i aktualizacji regulaminu dla sklepu kosztuje 179 zł rocznie. Kopiowanie regulaminu z innego sklepu może okazać się zgubne dla biznesu.

Jak szybko można otworzyć własny e-sklep?

Przykład Pimiento Beef Shop pokazuje, że przestawienie stacjonarnej restauracji na sklep internetowy zajmuje nieco ponad tydzień. Krakowska restauracja Pimiento Argentino Grill 28 marca, a więc w kilkanaście dni po zaostrzeniu przepisów zamykających bary i restauracje, otworzyła delikatesy online, w których sprzedaje produkty spożywcze: argentyńską wołowinę, krewetki, wypiekane pieczywo.
- Otwieramy delikatesy, w których możecie nabyć nasze produkty do przyrządzenia samodzielnie. Jakość Pimiento, bez wychodzenia z domu. W sklepie internetowym zamówicie mięso najwyższej jakości, którym gościmy Was w naszych restauracjach. Zapakowane próżniowo porcje wyślemy do Was, instruując jak najlepiej przyrządzić je w domowych warunkach. Delikatesy to kolejne miejsce, w którym miło nam będzie Was ugościć - napisali właściciele restauracji Pimiento na jej stronie na Facebooku.

Z dala od centrum

Start swojej internetowej witryny przyspieszył też sklep Eko Przyjaciele prowadzony przez właścicieli dwóch gospodarstw położonych na południe od Warszawy. Za pomocą prostej i funkcjonalnej strony zamówić można kilkukilogramowe paczki zdrowych warzyw i owoców na kilka dni domowego gotowania. Sklep ma własny system dostaw, dzięki czemu łatwiej sprzedawcom było dopilnować, by kurierzy spełniają podwyższone standardy higieny. Wszyscy używają masek ochronnych i rękawiczek oraz środków dezynfekujących. Dzięki temu są w stanie bez ryzyka dostarczać paczki także osobom objętym kwarantanną domową.
- Choć nie brakuje doniesień, że krajowych potentatów sektora e-grocery przysypała ogromna ilość zamówień, to wchodzących teraz do sieci małych sklepów i lokalnych gastro biznesów nie powinny przytłoczyć wyzwania logistyczne. Większość z nich zaczyna od niedużej skali działalności, z którą firmy kurierskie poradzą sobie bez większych problemów, nawet w obecnej sytuacji. Warto więc zacząć jak najszybciej, nawet zupełnie podstawowym sklepem i kilkoma produktami. Zdeterminowanym właścicielom wystarcza na to tydzień. Sklep będzie można później rozbudować i ulepszać. Na starcie w obecnych warunkach ważniejsze jest, by przez media społecznościowe, kampanie reklamowe i innymi kanałami marketingowymi dali znać swoim klientom, że wciąż działają i przenieśli się do sieci - podpowiada Oliwia Tomalik z Shoper.

STEFAN LEWANDOWSKI

Praktyczne wiadomości i rady z życia osobistego, rodzinnego, zawodowego i towarzyskiego. Od finansów przez prawo po nowe technologie, Na co dzień i od święta. Poznaj, zastosuj, podziel się swoimi sposobami na zaradność! Kliknij w link, znajdziesz się na naszej stronie Zaradni żyją lepiej na Facebooku; jeśli ją polubisz – wystarczy kliknięcie, znaczek jest u góry tej strony – to od tej chwili zajawki wszystkich ważnych dla Ciebie artykułów, zaraz po ich publikacji w tym portalu, pojawią się na twojej facebook’owej osi czasu!