KOSZTY

kapitał 400 x 300Małe podmioty na wczesnym etapie bardzo często finansują rozwój ze środków własnych, ale w pewnym momencie okazują się one niewystarczające i kapitału trzeba szukać na zewnątrz.

nie dostosowany Home office 2020 korona 4x3Obowiązująca od połowy marca kwarantanna będąca wynikiem epidemii koronawirusa spowodowała, że wielu Polaków z dnia na dzień musiało przenieść swoje życie zawodowe do przestrzeni domowej. Nie byliśmy jednak gotowi na taką rewolucję.

virtualne przedszkole 4x3 2020W okresie pandemii, gdy sytuacja zmusza nas do pozostania w domu i pracy zdalnej, pracownikom trudno zaproponować jakiekolwiek udogodnienia pozapłacowe. Dotychczas atrakcyjne dla pracowników benefity jak karta multisport, owocowe czwartki, kursy językowe, czy dofinansowanie przejazdów obecnie tracą sens.

korona Oszczdnoci w firmach 2020 4x3 Coraz więcej firm traci z powodu pandemii. O swoją przyszłość martwią się nie tylko przedstawiciele najbardziej dotkniętych kryzysem branż: usług, handlu czy turystyki. Pesymistyczne nastroje panują także w sektorze motoryzacyjnym, produkcji czy transporcie. Koszty chce zredukować także e-commerce.

DaaS 4x3Gdy na głowie dom, firma albo i jedno i drugie, coraz częściej z chęci posiadania przesuwamy się w stronę wynajmowania. Bo szybciej, łatwiej, bez zobowiązań, a nierzadko także po prostu taniej. Sharing economy przyspiesza i dotyka rozmaitych obszarów naszego życia. Bo szybciej, łatwiej, bez zobowiązań, a nierzadko także po prostu taniej.

fintechNawet najmniejsze firmy budowlane biorą w leasing minikoparki albo potężne agregaty. Stomatolodzy urządzający gabinet dentystyczny coraz śmielej leasingują całe ich wyposażenie. Przedmiotem leasingu może być pojedynczy laptop i ogromny biurowiec czy magazyn. Tymczasem leasing wciąż kojarzy się z samochodami i nie jest to jedyny stereotyp, funkcjonowanie którego w świadomości przedsiębiorców powstrzymuje ich z tego źródła finansowania własnego biznesu.

zarzadzanieW zdecydowanej większości sklepy internetowe to biznes jednoosobowy, ewentualnie ze wsparciem rodziny, najczęściej jako dodatkowe źródło dochodu. Rozpoczęcie takiego biznesu nie wymaga wielkich nakładów finansowych. Skoro więc innym się udaje, to może warto także spróbować? Ryzyko równa się tysiąc złotych.

hulajnoga2Wakacje dla wielu przedsiębiorców oznaczają zwolnienie tempa, dla części to najgorętszy okres biznesowy. Niezależnie od tego, warto zainwestować w kilka rzeczy, które pozwolą właścicielowi lub pracownikom organizacji pracować w przyjemniejszych warunkach. Prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą może zamienić tradycyjne biurko na „biuro na 4 kółkach”, a szefowie większych firm zapewnić swojemu zespołowi chwile ochłody dzięki klimatyzatorom lub dystrybutorom do wody. 

podatkiOd wtorku 26 marca br. wszyscy przedsiębiorcy w Polsce mogą przy pomocy telefonu wystawiać faktury swoim kontrahentom lub fotografować i gromadzić w chmurze obliczeniowej papierowe dokumenty, potwierdzające poniesione przez nich wydatki. Jest to możliwe dzięki bezpłatnej aplikacji stworzonej przez Tax Care jako rozszerzenie Chmury Faktur – platformy do wystawiania, analizowania, przechowywania i przesyłania dokumentów księgowych.

odsetkiPoza osobami prowadzącymi działalność i korzystającymi z ulgi na start czyli zwolnienia ze składek na ubezpieczenia społeczne, tylko nieliczni przedsiębiorcy, którzy począwszy od tego roku mają prawo do skorzystania z tzw. małego ZUS dla małych firm zapłacą składki na ZUS od swojej działalności nie wyższe niż w roku ubiegłym. Dla milionów składki w 2019 r. wyniosą w sumie 1 316,97 zł. Takiej podwyżki tej daniny publicznej nie było od lat.

pracownikNiemal dla wszystkich osób pracujących w Polsce poza zarobkami spełnienie zawodowe ma kluczowe znaczenie dla satysfakcji z pracy. Tymczasem spełniona zawodowo nie czuje się nawet połowa pracowników. Z badania Randstad wynika ponadto, że blisko 1/4 respondentów w sytuacji niespełnienia zawodowego nie podejmuje żadnych działań, trwa w stagnacji, bo nie wierzy, że cokolwiek może zmienić ich aktualną sytuację zawodową.

nieruchomosciPodatek od nieruchomości jest istotnym kosztem przedsiębiorstw, ale jego prawidłowe rozliczenie wciąż pozostaje dużym wyzwaniem. 65 proc. firm w Polsce odprowadza za niski lub za wysoki podatek od nieruchomości, gubiąc się w gąszczu przepisów prawno-podatkowych. Niemal co drugie przedsiębiorstwo ma nadpłaty, a wśród największych płatników podatku jest to aż 71 proc.

samochódNawet w najmniejszej firmie jedna z głównych pozycji kosztowych wiąże się z samochodem. Optymalizacji wydatków z tym związanych warto więc poświęcić uwagę w pierwszej kolejności.

– Zarówno przedsiębiorcy dysponujący dużą flotą pojazdów, jak i osoby, które posiadają jedno auto zakupione na firmę, powinni przeanalizować TCO użytkowanych samochodów – rekomenduje Daniel Trzaskowski, Dyrektor Zarządzający Biznesu Flotowego Volkswagen Leasing GmbH Oddział w Polsce.
Pomocna będzie z pewnością analiza TCO (ang. Total Cost of Ownership.