pracownikNiemal dla wszystkich osób pracujących w Polsce poza zarobkami spełnienie zawodowe ma kluczowe znaczenie dla satysfakcji z pracy. Tymczasem spełniona zawodowo nie czuje się nawet połowa pracowników. Z badania Randstad wynika ponadto, że blisko 1/4 respondentów w sytuacji niespełnienia zawodowego nie podejmuje żadnych działań, trwa w stagnacji, bo nie wierzy, że cokolwiek może zmienić ich aktualną sytuację zawodową.

Eksperci komentujący wyniki najnowszej analizy Randstad podkreślają, że pracownik, który ma odpowiednie warunki do wykonywania obowiązków zawodowych, który czuje, że pracodawca dba o jego satysfakcję i spełnienie, to zarazem pracownik lojalny, zmotywowany, a w konsekwencji przyczyniający się do sukcesu firmy. Klucz do spełnienia zawodowego Polaków w dużej mierze jest natomiast w rękach pracodawców.

Polacy przypisują spełnieniu zawodowemu ogromne znaczenie. Zaledwie 1 proc. uznaje je za zupełnie nieistotne, a 10 proc. za niezbyt ważne. Dla 46 proc. uczestników badania Randstad to aspekt ważny, 35 proc. określa go jako bardzo ważny, a 8 proc. jako niezwykle istotny. Tymczasem tylko 53 proc. Polaków uważa, że spełnia się zawodowo, przy czym przekonanych o tym jest zaledwie 10 proc. respondentów.

Poziom spełnienia zawodowego rośnie z wiekiem

Wśród najmłodszych respondentów w wieku od 18 do 29 lat zaledwie 4 na 10 jest spełnionych zawodowo , w grupie uczestników badania w wieku od 46 do 64 lat ten poziom sięga niemal 2/3. 

– Kolejne etapy naszej kariery zawodowej to na ogół nowe możliwości rozwoju, ale też większa świadomość własnych oczekiwań wobec pracodawców i większa skłonność do ich artykułowania. Lepiej postrzegamy także nasze kompetencje i indywidualne predyspozycje – te elementy wpływają na nasze zawodowe spełnienie, bo pozwalają bardziej świadomie stawiać następne kroki w karierze – wyjaśnia Monika Hryniszyn, Dyrektor Personalna i Członek Zarządu Randstad Polska.

„Pracownik spełniony zawodowo, czyli jaki? Liczą się relacje i komunikacja w firmie”.

Badanie Randstad pokazuje, że pracownicy spełnieni zawodowo robią to, co zawsze chcieli w życiu robić (67 proc.) i zamierzają robić to w przyszłości (88 proc.), są zadowoleni z jakości swojej pracy (90 proc.), dają z siebie wszystko (82 proc.), w miejscu zatrudnienia mogą bez przeszkód wykorzystywać swoje umiejętności (93 proc.), czas po pracy przeznaczają na swoje pasje i zainteresowania (70 proc.), a w realizacji zawodowych planów mają wsparcie bliskich (66 proc.).

Wyzwania i sens wykonywanej pracy

Dla osiągnięcia spełnienia zawodowego, zarówno według pracowników fizycznych, jak i umysłowych, istotne są czynniki, z którymi mają styczność zatrudnieni. Według analizy Randstad faktyczny wpływ mają przede wszystkim poczucie sensu wykonywanej pracy, nowe wyzwania i możliwość rozwoju zawodowego. Nie bez znaczenia jest także postrzeganie wykonywanych obowiązków jako przyjemne. 

Wpływ na spełnienie zawodowe mają nie tylko czynniki związane z odczuciami pracowników, ale też aspekty samego środowiska pracy, czyli warunki w miejscu zatrudnienia, relacje w zespołach i komunikacja w firmie. Gdy pytaliśmy respondentów o cechy środowiska pracy, które mają faktyczny wpływ na spełnienie zawodowe, najczęściej wymieniali przyjazną atmosferę w pracy, atrakcyjne wynagrodzenie i docenianie przez przełożonego za dobrze wykonywaną pracę.

Kluczowe znaczenie umowy o pracę

Z badania Randstad wynika, że większą część czynników istotnych z punktu widzenia spełnienia zawodowego, pracownicy mają zapewnioną. Ze wszystkich analizowanych w badaniu najczęściej dotyczy to odpowiedniego typu umowy (75 proc.), dogodnej lokalizacji firmy (61 proc.), przyjaznej atmosferę w miejscu pracy i dobrych relacji ze współpracownikami (64 proc.). 

Na wciąż niesatysfakcjonującym poziomie pozostają kwestie związane z finansami – poziom wynagrodzeń (42 proc.) i premie (37 proc.).

Jak pracownicy radzą sobie z brakiem spełnienia zawodowego?

Niemal połowa Polaków nie odczuwa zawodowego spełnienia, ale duża część z nich szuka rozwiązań tej sytuacji. 27 proc. ankietowanych zmianę zaczyna od siebie – przede wszystkim poszukuje we własnym zakresie sposobów na podniesienie swoich kompetencji, uczestniczy w kursach lub szkoleniach. 26 proc. decyduje się na zmianę miejsca pracy. 

– Oznacza to, że jesteśmy bardziej skłonni szukać nowego zatrudnienia, niż o zmianie swojej sytuacji zawodowej porozmawiać z szefem. Zaledwie co piąty respondent w przypadku braku spełnienia szuka bowiem wsparcia u przełożonych – wylicza Monika Hryniszyn, Jak dodaje, szczególnie w obliczu aktualnej sytuacji na rynku pracy wyzwaniem jest tworzenie odpowiednich relacji pomiędzy zespołami a przełożonymi w firmach. Chodzi o to, aby pracownicy czuli, że o swoich wątpliwościach i oczekiwaniach najpierw mogą swobodnie porozmawiać z szefem, który będzie starał się znaleźć najlepsze rozwiązanie. Z jednej strony pozwoli to ograniczyć dyskomfort pracowników, z drugiej – rotacje w firmach.

STEFAN KOZŁOWSKI