Nowa normalno Praca mix 2022 4x3Prawie 60 procent pracodawców uważa, że straci obecnych i potencjalnych pracowników, jeśli nie „rozgryzie” hybrydowego modelu pracy.

 

Firma Poly (NYSE: POLY) opublikowała raport badający, w jaki sposób organizacje reagują na potrzeby pracowników w zakresie miejsca pracy. Nowe badanie Poly „Recruit, Retain and Grow”, analizuje politykę pracy, kulturę i praktyki wellness przez pryzmat ponad 2500 globalnych decydentów biznesowych. Postpandemiczne postawy i oczekiwania podkreślone w badaniu pokazują, że pracownicy odwiedzają biuro trzy dni w tygodniu, przy czym najpopularniejszym dniem jest środa.

 

pracodawcy1

 Fot. materiały prasowe Poly

 

„W firmie Poly uważamy, że możliwość stworzenia hybrydowego środowiska pracy nie jest ostatecznym celem, ale punktem wyjścia dla organizacji. Nasze najnowsze badania potwierdzają ten punkt widzenia” komentuje John Goodwin, Senior Vice President of Public Affairs w Poly. „Pracownicy są entuzjastami firm, które stosują holistyczne podejście do definiowania swojej kultury, oferują elastyczność w zakresie miejsca i sposobu pracy oraz zapewniają odpowiednie narzędzia, aby odnieść sukces.”

Kluczowe wnioski z nowego badania firmy Poly

Rekrutacja oraz zatrzymanie pracowników stają się wyzwaniem: Ponad połowa (56%) wszystkich organizacji uważa, że jeśli nie zajmie się swoimi hybrydowymi procesami i planami pracy, zacznie tracić pracowników oraz nie będzie w stanie przyciągnąć nowych talentów. Szczególnie wyraźnie stało się to w regionie Azji, Australii i Oceanii (APAC) aż 60%, w porównaniu do 55% w regionie EMEA i 53% w obu Amerykach. W skali globalnej organizacje już odczuły skutki tej sytuacji - 58% z nich odnotowało większą rotację pracowników od początku pandemii.

Dlaczego odchodzą z pracy

Pracownicy składający wypowiedzenia uznali, że główne powody odejścia są związane z podejściem pracodawcy do pracy hybrydowej:
 Pracownicy znaleźli lepiej dopasowaną pracę (19%)
 Zatrudnieni nie uzyskali oczekiwanej elastyczności pracy hybrydowej (16%)
 Członkowie zespołów byli niezadowoleni ze sposobu, w jaki pracodawca traktował COVID (9%)

Nie przygotowani do pracy hybrydowej

Strategia i równość są niedopasowane: Mniej niż połowa (48%) wszystkich organizacji jest w pełni gotowa do pracy hybrydowej, a 37% jest przygotowanych tylko w perspektywie krótkoterminowej. Kolejne 52% uważa, że model hybrydowy to tylko chwilowy epizod. Tymczasem po 24% pracodawców z obu Ameryk i regionu Azji, Australii i Pacyfiku oraz 17% pracodawców z regionu EMEA oczekuje od swoich pracowników powrotu do biura w pełnym wymiarze godzin.

 

pracodawcy2

 Fot. materiały prasowe Poly


Inne ważne punkty widzenia pracodawców:
 Pracownicy powinni mieć prawo do wnioskowania o elastyczny czas pracy od pierwszego dnia pracy (80%)
 Członkom zespołów narzuca się zasady dotyczące liczby dni, w których muszą być w biurze (84%)
 Zatrudnieni przebywają w siedzibie firmy sporadycznie, więc zmniejszenie powierzchni biurowej jest kolejnym krokiem (22%)

Rezerwy modelu hybrydowego

Kultura panująca w organizacji ma ogromny wpływ na wydajność pracowników: aż 72% badanych firm odnotowało wzrost produktywności w wyniku przejścia na pracę hybrydową, przy czym średnia globalna wynosi 27%. Jednak 62%, 61% i 56% organizacji w regionach APAC, EMEA i obu Ameryk uważa, że jeśli pracownicy nie przebywają w biurze, nie zbudują relacji potrzebnych do rozwoju ich kariery.
Inne kluczowe obawy dotyczyły m.in.:
 Pracodawcy dostrzegają problem niezdrowej kultury przepracowania (49%)
 Firmy nie podejmują działań, które zapobiegłyby poczuciu, że pracownicy muszą być zawsze w gotowości (51%)
 Organizacje obawiają się, że praca zdalna sprawiła, iż tworzenie i utrzymywanie kultury pracy stało się trudniejsze niż kiedykolwiek wcześniej (74%)

Równość i ewolucja

To stanowi klucz do rekrutacji, zatrzymania i rozwoju w hybrydowej erze pracy.
Według badań firmy Poly, technologia i doświadczenia są postrzegane przez większość firm jako wizytówki firmy, a nie tylko przestrzeń biurowa (64%). Mnożenie dostępnych przestrzeni pracy, a nie definiowanie, czy jest to przestrzeń wirtualna, zewnętrzna, zdalna czy hybrydowa, pomoże pracodawcom opracować solidną strategię pracy hybrydowej.
Wyrównywanie wirtualnych doświadczeń poprzez zapewnianie pracownikom równych spotkań; rzyszłościowe firmy w równym stopniu inwestują w oprogramowanie i urządzenia, przy czym aplikacje w chmurze i oprogramowanie do współpracy stanowią po 92%, a zestawy słuchawkowe, kamery i głośniki odpowiednio 89%, 86% i 83%.
Wyrównywanie doświadczeń w biurze poprzez przeprojektowanie; aż 77% firm zmienia aranżację biura, wprowadzając więcej przestrzeni na planie otwartym, miejsc do współpracy, stref ciszy i miejsc do spotkań towarzyskich. Ostatecznie to pracownicy są najważniejsi dla pracodawcy i to oni będą w głównej mierze korzystać z tych przestrzeni.

SANDRA WOJNAROWSKA

Analizujemy wszystko co ważne dla Twojego portfela oraz praw i obowiązków. Jeśli polubisz nas na Facebooku, każdy nowy artykuł wyświetli się na Twojej stronie zaraz po publikacji; w ten sposób nic ważnego nie umknie Twojej uwadze. Kliknij więc w ten tekst, zznajdziesz się na taszym fanpage i u gór zostanie Ci do kliknięcia boksik "polub"!