Polskie wina korzystaj na trendzie stawiania przez konsumentw na produkty lokalne 2022 x3Zmiana stylu życia oraz niestabilna sytuacja międzynarodowa i ekonomiczna sprawiają, że doceniamy jakość i pochodzenie produktów. Ufamy lokalnym producentom i chcemy ich wspierać.

 

Kupujemy mniej i mądrzej. A to sprzyja gospodarce. Dlatego Fundacja Winiarnie Zamojskie zainwestuje więcej w promocję polskiego winiarstwa i Roztocza.

Lokalne to naturalne

Jeszcze nigdy znaczenie produktów regionalnych nie było w Polsce tak duże.
Związek wina z miejscem pochodzenia jest nierozerwalny. Gleba, klimat, lokalne receptury, trady-cje, doświadczenie winiarzy - te wszystkie czynniki powinniśmy odnaleźć w każdej butelce wina. Nie wyobrażamy sobie, by wino z Australii smakowało jak z Francji. Nie przez przypadek też Austra-lijczycy lubią pić wino z regionu najbliżej położonego ich miejsca zamieszkania, a Francuzi najchęt-niej sięgają po produkty z własnego kraju.
- Produkty regionalne są naturalne. Powstają z lokalnych surowców, na małą skalę, oddając unikal-ny charakter miejsca. Są zaprzeczeniem produkcji przemysłowej, masowej i często ujednoliconej.

00 regionalność

Fot. materiały prasowe Fundacji Winiarnie Zamojskie


Dlatego produkty regionalne należą do najbardziej cenionych na rynku spożywczym w Europie.
Ich wartość stanowi 8% rynku spożywczego, a wysoką jakość chronią restrykcyjne przepisy Unii Europejskiej. Są droższe, ale lepsze. To wizytówka kraju. Hiszpania, Włochy i Francja doskonale wykorzystują tę przewagę. Ich sery, wędliny, czy wina są impulsem dla całej gospodarki – mówi Robert Ogór, prezes zarządu AMBRA SA, przestrzegając jednak że musimy mieć świadomość wyż-szych kosztów wytwarzania takich produktów. Restrykcyjne przepisy chroniące jakość, procedury certyfikacyjne wykluczają szukanie zamienników, szybkich oszczędności czy chodzenie na skróty. Szacunek do miejsca pochodzenia i tradycji nie wyklucza za to nowoczesnych technologii, ale tylko wtedy, gdy wykorzystywane są do utrzymania naturalności produktów.
- Co ciekawe w XXI wieku to nowocześni konsumenci z dużych miast coraz bardziej doceniają regio-nalność, tworząc unikalny sojusz z lokalnymi społecznościami - dodaje Robert Ogór.

Zyskują i konsumenci, i producenci

Rosnące zainteresowanie lokalnymi produktami wysokiej jakości daje niepowtarzalną szansę roz-woju polskich regionów.
- Rolnicy i mali przedsiębiorcy mogą wreszcie uczestniczyć w rynku na znacznie lepszych warunkach niż wyłącznie jako dostawcy surowców. Taka strategia rozwoju może ich chronić przed skutkami
ubożenia gospodarczego, społecznego i demograficznego regionów – podkreśla Robert Ogór.
Historia pokazuje, że dobry produkt regionalny może wypromować nawet mało popularny rejon, dając lokalnej społeczności miejsca pracy i impuls do rozwoju turystyki. Tak narodziła się w Polsce enoturystyka, która na świecie ma olbrzymi potencjał dla gospodarki. W popularnych regionach winiarskich powstają nie tylko miejsca, gdzie degustuje się wino, ale przede wszystkim hotele, re-stauracje, kawiarnie, szlaki rowerowe, sklepy z produktami regionalnymi, baza do organizacji festi-wali, koncertów, centra konferencyjne.

Fundacja Winiarnie Zamojskie wspiera Roztocza

Strategię rozwoju regionów, promocji lokalnych produktów już od 2019 realizuje Fundacja Winiar-nie Zamojskie. Rozwija kulturę winiarstwa w Polsce i promuje polskie wina za granicą, udowadniając że mogą one powstawać zarówno z winogron, jak i innych owoców. Ważna jest jakość i autentycz-ność pochodzenia.
- Inne kraje winiarskie też kiedyś zaczynały i uczyły się, jak uprawiać owoce, jak robić wino i budo-wać kulturę winiarstwa - mówi Wioletta Wilkos, Prezes Fundacji Winiarnie Zamojskie.
Fundacja przyczyniła się też do ekspansji regionalnej turystyki na Roztoczu. Z roku na rok festiwal wina i produktów regionalnych „W poszukiwaniu prawdziwego smaku” przyciąga do Zamościa coraz więcej turystów z całej Polski.
A jak to wszystko się zaczęło? Roztocze jest jednym z najcieplejszych regionów w Polsce i słynie z najwspanialszych polskich owoców: gruszek, wiśni, malin, porzeczek i jabłek.
- Owoce z polskich sadów mają te same właściwości, co winogrona: intensywną barwę, bogaty aromat, kwasowość, taniny i delikatną słodycz. Do produkcji win owocowych wykorzystujemy na-sze doświadczenie z procesu winifikacji win gronowych i stale go udoskonalamy. Dzięki temu wina owocowe mają bardzo wysoką jakość. To świetny produkt dla tych, którzy poszukując regionalnych produktów, chcą też spróbować polskich win - zachęca Artur Dubaj, Główny Technolog AMBRA, który doświadczeniami i wiedzą dzieli się też z lokalnymi winiarzami.
- Wspólnie z Fundacją chcemy rozwijać oraz promować polskie winiarstwo, chronić jego jakość i autentyczność. Winiarze mogą więc korzystać z naszego laboratorium, rozlewni, sieci sklepów wi-niarskich. A raz w roku wszyscy razem świętujemy winobranie w Zamościu - mówi Robert Ogór, prezes zarządu AMBRA SA.

PATRYCJA MICHALSKA