pepco 400 x 300Dzieci na co dzień odczuwają całą serię niepomyślnych dla świata wydarzeń. Tym bardziej potrzebują kolorów, radości i zabawy przesłaniającej smutki codzienności.

 

112 lokalnych organizacji społecznych otrzymało w tym roku łącznie 560 tys. zł na realizację projektów dedykowanych dzieciom – to wynik piątej już edycji programu grantowego Pepcolandia, w ramach którego pracownicy sieci sklepów Pepco mogą ubiegać się o dofinansowanie dla wybranych przez siebie inicjatyw skierowanych do najmłodszych.

 

pepco2
Fot. materiały prasowe Pepco


Dzięki otrzymanym środkom wybrane fundacje i stowarzyszenia mogą zapewnić swoim podopiecznym niezbędną pomoc oraz mnóstwo atrakcji. Część zgłoszonych projektów została zrealizowana latem, pozostałe zakończą się do 30 września br. W różnego rodzaju warsztatach kreatywnych, wspólnej zabawie i zajęciach integracyjnych weźmie udział łącznie ok. 7 000 dzieci z różnych części Polski.

Pomoc z sąsiedztwa

Program grantowy Pepcolandia realizowany jest od 2018 roku. Jego ideą jest angażowanie pracowników Pepco w działania charytatywne na rzecz dzieci i młodzieży, podejmowane przez organizacje społeczne z ich sąsiedztwa. Każdy podmiot może otrzymać do 5 tys. zł. na realizację swoich inicjatyw. Na przestrzeni ostatnich 5 lat firma przekazała darowizny na realizację ponad 350 projektów, a liczba beneficjentów wyniosła blisko 20 000 osób. Program z roku na rok cieszy się rosnącą popularnością. W tegorocznej edycji pracownicy zgłosili rekordową liczbę 130 projektów, z których aż 112 otrzymało dofinansowanie.

 

pepco1Fot. materiały prasowe Pepco


– W swoim najbliższym otoczeniu każdy może znaleźć organizacje poszukujące wsparcia dla swoich podopiecznych. Po wielu wyzwaniach związanych z pandemią koronawirusa, w obliczu wojny w Ukrainie oraz trudnej sytuacji społeczno-gospodarczej, pomoc jest coraz bardziej potrzebna, a zdecydowanie łatwiej nieść ją razem z innymi. To właśnie dlatego Pepcolandia jest tak bliska sercu wielu naszych pracowników. Nie tylko umożliwia im wspieranie ważnych dla nich inicjatyw na rzecz dzieci, ale zwiększa też uważność na potrzebujących w lokalnej społeczności. Świadczy o tym rosnąca z roku na rok liczba składanych wniosków o dofinansowanie. Jesteśmy dumni i wdzięczni naszym pracownikom za ich ogromne zaangażowanie – mówi Katarzyna Wilczewska, manager ds. komunikacji korporacyjnej Pepco.

Pomoc w trudnej sytuacji

Głównym celem działań charytatywnych Pepco jest wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci i młodzieży, znajdujących się w trudnej sytuacji, a także stwarzanie im możliwości dalszego rozwoju oraz spędzania czasu wolnego w sposób jak najbardziej efektywny. Do Pepcolandii często zgłaszane są więc projekty obejmujące realizację zajęć artystycznych czy sportowych, a także organizację wycieczek, pikników i festynów. Nie brakuje też inwestycji w place zabaw czy sale doświadczania świata. W tym roku wiele organizacji postawiło na aktywne spędzanie czasu i integrację z przybyłymi do Polski dziećmi z Ukrainy.

 

pepco3Fot. materiały prasowe Pepco


Przykładem może być organizacja przez Wielkopolskie Stowarzyszenie „Nadzieja” opieki i wypoczynku dla ukraińskich dzieci z rodzin zastępczych, dotkniętych traumą m. in. z powodu wojny. Celem projektu było budowanie u nich poczucia bezpieczeństwa, wsparcie rozwoju poznawczego i motorycznego oraz nauka języka polskiego przez zabawę.
Radomskie Hospicjum Królowej Apostołów zorganizowało spotkanie dla dzieci osieroconych, którego celem było zapewnienie dzieciom chwili wytchnienia od trudnych emocji związanych ze śmiercią bliskich. W programie znalazły się zabawy integracyjne, gry zręcznościowe, nauka piosenek i wspólny posiłek.

Festyn jakich mało

Z kolei Fundacja „Dla Rodziny” zorganizowała festyn dla dzieci adopcyjnych, przysposobionych przez Diecezjalny Ośrodek Adopcyjny w Sosnowcu. Podczas imprezy najmłodsi mogli wzmocnić swoje więzi z rodzicami oraz rówieśnikami, a także wziąć udział w warsztatach plastycznych, konkursach i zabawach z animatorami.
O integrację rówieśniczą i międzypokoleniową, a przy okazji także międzynarodową zadbały także Stowarzyszenie Bielskie Babeczki oraz Koło Gospodyń Wiejskich Woli Żulińskiej. Dzięki środkom pozyskanym w ramach Pepcolandii, zorganizowane zostały wydarzenia dla społeczności lokalnych oraz dzieci z Ukrainy, mające na celu budowanie i wzmacnianie więzi międzyludzkich, a także promowanie aktywnego trybu życia. Nie zabrakło zajęć sportowych oraz ciekawych gier i zabaw.
– Bielskie Babeczki są tam gdzie trzeba zrobić coś dobrego. Ludzie znają nasze szalone pomysły i ufają nam. O naszej działalności, głównie charytatywnej, wiedzą też pracownice sklepu Pepco w Bielsku Podlaskim i to właśnie one zgłosiły nas do programu, za co serdecznie im dziękujemy. Dzięki otrzymanym środkom mogliśmy zapewnić dzieciom darmowe atrakcje, które zazwyczaj są płatne. Przyszły całe rodziny, było wesoło i gwarnie, a my byliśmy szczęśliwi, że mieliśmy przyjemność spotkać się ze sobą, z mieszkańcami i znów zrobić coś dobrego. Bardzo dziękujemy za program Pepcolandia – mówi Beata Małkińska ze Stowarzyszenia Bielskie Babeczki.

Podwójna korzyść z aktywności fizycznej

Aktywność fizyczna wpływa pozytywnie na zdrowie i rozwój motoryczny dzieci, a jeszcze więcej korzyści przynosi, gdy połączy się ją z edukacją czy działaniami charytatywnymi. Przykładem są zawody „MINI FireFighter Combat Challenge”, organizowane przez Ochotniczą Straż Pożarną w Brzezinach. Dzieci mają za zadanie pokonać tor przeszkód, a przy okazji zyskują wiedzę w zakresie ochrony przeciwpożarowej.

 

pepco4Fot. materiały prasowe Pepco


Natomiast Fundacja Gram, Kibicuję, Pomagam zorganizowała, dzięki zaangażowaniu pracowników Pepco, charytatywny turniej piłki nożnej, którego celem było zebranie środków na leczenie i rehabilitację dzieci z okolic Knurowa.
– Fundację Gram, Kibicuję, Pomagam znam już od 7 lat, a więc niemal od początku jej działalności. Zrzesza ona grupę niesamowitych ludzi, którzy chcą nieść pomoc i nadzieję najbardziej potrzebującym – najczęściej osobom chorym. Dają też ogromne wsparcie rodzinie i bliskim. Jacek Szurgot z zarządu Fundacji często powtarza: „czyńcie dobro”. To kwintesencja jej działania, dlatego nie mogłam nie zgłosić jej do Pepcolandii. Jestem bardzo wdzięczna Pepco za okazane wsparcie – mówi Iwona Dworak, kierowniczka sklepu Pepco w Gliwicach.

Więcej przestrzeni dla dzieci

Do programu Pepcolandia pracownicy Pepco mogą też zgłaszać projekty zakładające remont już istniejących lub tworzenie nowych przestrzeni służących dzieciom. W tym roku z dofinansowania na tego typu cele skorzystały m. in.: Stowarzyszenie „Wokół Jeziorka Krasowego”, które buduje placu zabaw na terenie szkoły podstawowej w Kusiętach, a także Fundacja Początek Świata, która urządziła dla swoich podopiecznych salę sensoryczną, gdzie można rozwijać zmysły – wzrok, słuch, węch i dotyk.
Pracownicy Pepco chętnie angażują się w Pepcolandię, ponieważ daje im możliwość wprowadzania pozytywnych zmian w ich najbliższym otoczeniu i wzmacnia więzi w lokalnych społecznościach. Program został też doceniony przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu – Pepcolandia znalazła się wśród dobrych praktyk w zakresie zaangażowania społecznego, przedstawionych w raporcie „Odpowiedzialny biznes w Polsce 2021. Dobre praktyki”.

SANDRA WOJNAROWSKA