karmienie dziecka 400 x 300Pandemia koronawirusa sprawiła, że Wielkanoc w tym roku będzie wyjątkowa. Aby zapobiegać rozprzestrzenianiu się tego niebezpiecznego wirusa powinniśmy pozostać w domu. Na szczęście było dostatecznie dużo czasu na zakupy co mimo utrudnionych warunków powinno umożliwić dostosowanie zawartości świątecznego stołu nie tylko do apetytów, ale i potrzeb żywieniowych domowników.

 

W tych wyjątkowych okolicznościach spróbujmy dostrzec jakieś pozytywy. Te przejściowe i trudne do zaakceptowania okoliczności mogą pomóc w spędzeniu wartościowego czasu w wąskim gronie domowników, byciu razem tu i teraz, a także dostosowaniu świątecznych tradycji do potrzeb żywieniowych poszczególnych członków rodziny, a przede wszystkim tych najmłodszych. Poznaj wskazówki przygotowane w ramach programu edukacyjnego „1000 pierwszych dni dla zdrowia” dotyczące potrzeb żywieniowych w 1000 pierwszych dni.

Bezpieczne posiłki

Bezpieczne przygotowanie żywności to niezwykle istotna kwestia nie tylko w dobie epidemii. W każdym czasie warto zadbać o jakość i bezpieczeństwo podawanych dziecku produktów. Zgodnie ze stanowiskiem Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) z 9.03.2020 r. nie ma dowodów na to, że żywność może być źródłem lub pośrednim ogniwem transmisji wirusa SARS COV-2.
Należy wziąć pod uwagę, że wirus może przetrwać kilka godzin na różnych powierzchniach, w tym np. na opakowaniach. W obecnym czasie należy więc szczególnie pamiętać o dokładnym myciu rąk oraz wszystkich używanych produktów z użyciem mydła czy detergentu. W nawyk powinno nam również wejść oddzielanie żywności surowej od gotowanej. Surowe jaja, podobnie jak surowe mięso, niepasteryzowane mleko mogą być źródłem zakażenia salmonellą, która może być szczególnie groźna dla rozwijającego się organizmu dziecka. Dlatego zanim podasz te produkty maluchowi upewnij się, że pochodzą one z pewnego źródła oraz są dokładnie ugotowane . Dla najmłodszych domowników bezpiecznym i wartościowym wyborem są produkty ze wskazaniem wieku na opakowaniu, spełniające najwyższe normy jakościowe. Pamiętaj, że żywność dla niemowląt i małych dzieci charakteryzuje się dużo surowszymi normami oraz kontrolą niż żywność ogólnego przeznaczenia .

Wielkanoc malucha

Odpowiednie żywienie w okresie pierwszych 1000 dniach życia dziecka pozwala zadbać o prawidłowy przebieg procesów fizjologicznych oraz metabolizm malucha. I to nie tylko w tym momencie, ale także w przyszłości. Fundacja Nutricia w ramach ogólnopolskiego programu edukacyjnego „1000 dni dla zdrowia” podpowiada rodzicom, jak powinna wyglądać dieta dziecka w kluczowym momencie rozwoju dziecka.

 

Nutricia spot 2 750 421

 

O czym zatem trzeba przede wszystkim pamiętać komponując menu dla naszych dzieci? Przede wszystkim o tym, że dziecko to nie mały dorosły, a potrzeby żywieniowe dzieci znacząco różnią się od potrzeb jego rodziców.
Wyniki badań jasno wskazują tu na problem : aż 60% polskich dzieci w wieku 12. miesięcy zbyt wcześnie otrzymuje żywność, która nie jest przeznaczona dla niemowląt i małych dzieci. W ich codziennym jadłospisie ilość białka przekracza średnio trzykrotnie aktualne normy żywieniowe. Zaś 90% z nich spożywa za dużo soli, 80% za dużo cukru, a 80% ma dietę ubogą w wapń i witaminę D. Pamiętajmy: w komponowaniu jadłospisu dziecka istotne jest dobre zbilansowanie, ograniczenie spożycia cukru czy soli, ale przede wszystkim – jakość posiłku, a menu śniadania wielkanocnego naszego dziecka powinno być inne to spożywane przez nas rodziców i musi być dostosowane do jego potrzeb.

Pół roku karmienia piersią

Zaczynając od wskazówek dotyczących żywienia najmłodszych pamiętajmy, że celem, do którego należy dążyć w żywieniu niemowląt, jest wyłączne karmienie piersią przez pierwszych 6 miesięcy życia . Mamy karmiące piersią wcale nie muszą odmawiać sobie świątecznych dań. Warto przy tej okazji podkreślić, że wręcz nie powinny stosować diet eliminacyjnych bez konsultacji z lekarzem pediatrą, gdyż może okazać się to niebezpieczne dla ich zdrowia.
Bez obaw mogą więc sięgać po potrawy składające się na wielkanocne śniadanie, starając się jedynie wybierać zdrowsze zamienniki niektórych składników oraz unikać niekorzystnych dla zdrowia, przenikających do mleka składników, jak np. tłuszcze trans . I tak np. pieczywo z mąki oczyszczonej mogą zastąpić pieczywem pełnoziarnistym, które jest doskonałym źródłem węglowodanów złożonych oraz błonnika, a zamiast kupnych ciast zjeść ciasto własnego wypieku bazującego na składnikach dobrej jakości.

Sztuka wzbogacania diety

W przypadku niemowląt należy zwrócić szczególną uwagę na właściwy przebieg rozszerzania diety. Pomiędzy 17 a 26. tygodniem życia dziecka konieczne jest rozszerzanie diety, by móc dopasować się do potrzeb rosnącego organizmu. Wraz z czasem powinniśmy zmniejszać porcje mleka, a zwiększyć udział posiłków stałych, które powinny być odpowiednio zbilansowane. Na tym etapie warto wystrzegać się częstego błędu popełnianego przez rodziców, podlegającego na nieuzasadnionym opóźnianiu wprowadzania do jadłospisu dziecka niektórych pokarmów uważanych za uczulające np. jaj czy glutenu Wprowadzanie stałych pokarmów warto rozpocząć od warzyw, potem owoców. Do diety dziecka następnie można wprowadzać produkty zbożowe jak kaszki, mięso, jaja mając na uwadze odpowiednią konsystencję dopasowaną do umiejętności dziecka (Dowiedz się więcej o kalendarzu żywienia dziecka w 1000 pierwszych dni). Oczywiście, mimo poznawania przez dziecko nowych smaków, mleko nadal powinno stanowić podstawę jego żywienia.

Jajko dla niemowlaka

Jak wprowadzić jajko do diety swojego dziecka? Jajko można wprowadzać do diety dziecka w całości, oznacza to, że nie ma potrzeby oddzielania białka od żółtka. Najlepszą techniką przygotowania będzie tradycyjne gotowanie, lub gotowanie na parze. Konsystencję zaś należy dopasować do wieku np. dla dziecka w wieku 5. – 6. miesiąca życia najlepsza będzie miksowana czy rozcierana.
Pamiętaj o zasadzie obowiązującej przy wprowadzaniu nowych produktów: po pierwsze, nie przekraczaj ilości 1-2 łyżeczek, po drugie, obserwuj reakcje swojego dziecka; po trzecie nie dosalaj; po czwarte, nie zniechęcaj się od razu jak twój maluch nie zaakceptuje od razu ich aromatu.

Jogurt i inne

W przypadku dzieci po 1. roku życia podstawą każdego śniadania powinny być produkty mleczne: jogurt, kefir, mleko modyfikowane. Oprócz tego inne produkty zawierające białko, takie jak jaja czy chude mięso. Dodatkiem do każdego posiłku, w tym śniadania, powinny być warzywa i/lub owoce.
A może przy okazji świątecznego śniadania zaproponować dziecku kilka rodzajów pieczywa (w tym pełnoziarniste w formie chleba, bułek, bagietek), kaszkę czy owsiankę, które będą cennym źródłem ważnych składników odżywczych?

Więcej informacji oraz eksperckie porady edukacyjne na temat żywienia na etapie ciąży, karmienia piersią oraz rozszerzania diety dziecka i właściwego żywienia dziecka do 3. roku życia można znaleźć na stronie ogólnopolskiego programu edukacyjnego „1000 pierwszych dni dla zdrowia” 1000dni.pl.

SANDRA WOJNAROWSKA

Fot. materiały prasowe kampanii

Praktyczne wiadomości i rady z życia osobistego, rodzinnego, zawodowego i towarzyskiego. Od finansów przez prawo po nowe technologie, Na co dzień i od święta. Poznaj, zastosuj, podziel się swoimi sposobami na zaradność! Kliknij w link, znajdziesz się na naszej stronie Zaradni żyją lepiej na Facebooku; jeśli ją polubisz – wystarczy kliknięcie, znaczek jest u góry tej strony – to od tej chwili zajawki wszystkich ważnych dla Ciebie artykułów, zaraz po ich publikacji w tym portalu, pojawią się na twojej facebook’owej osi czasu!