dziadkowie i angielski 400 x 300Dzięki Internetowi dzieci mogą uczyć się angielskiego razem z dziadkami i nie tylko nabywać nowych umiejętności, ale też umacniać międzypokoleniowe więzi.

 

Jak się okazuje, Internet i nowe technologie wcale nie muszą być przeszkodą, a wielopokoleniowo angielskiego można uczyć się w każdym domu. Okres wakacji jest do tego wyjątkowo sprzyjający, gdyż dzieci zdecydowanie więcej czasu spędzają wtedy z dziadkami. Poziom językowy jednych i drugich jest często zbliżony, dlatego wspólna nauka może przynieść dobre efekty i wiele satysfakcji. Realizację pomysłu ułatwiają kursy i zajęcia z lektorami prowadzone przez Internet. Budowa rodzinnych relacji jest ich dodatkowym atutem.

 

dziadek tutlo pomniejszone 750 x 499

Fot. materiały prasowe Tutlo

Zdalne lekcje języków obcych znane są nie od dziś i cieszą się dużą popularnością. Nic dziwnego – to wygodna forma nauki szczególnie dla osób, które nie chcą poświęcać czasu na dojazd do szkoły stacjonarnej i tradycyjne lekcje. Z badania przeprowadzonego przez IQS na zlecenie Tutlo wynika, że internetowe kursy językowe zdobywają kolejnych zwolenników, także wśród najmłodszych i najstarszych grup wiekowych.

Zdalnie z atrakcjami

Bez wątpienia zdalna nauka angielskiego staje się coraz popularniejsza. Badania przeprowadzone przez IQS na zlecenie platformy językowej Tutlo pokazują, że połowa ankietowanych rodziców uważa, że zajęcia w szkole prowadzone są w sposób mało atrakcyjny dla młodych ludzi. Aż 63 proc. zapytanych twierdzi, że atrakcyjność nauki języka zwiększa wykorzystanie nowych technologii takich jak e-learning. Wśród seniorów, którzy postanowili uczyć się języka obcego, aż 64 proc. wykorzystuje do tego celu Internet. Wakacje, w czasie których wiele dzieci pozostaje pod opieką dziadków to dobry czas, by przez Internet uczyć się wspólnie. Korzyści takiej nauki potwierdzają instytucje specjalizujące się w organizowaniu zajęć łączących różne pokolenia.

Konwersacja dla seniora

Dlaczego angielskiego uczą się dzieci, a dlaczego seniorzy?
Tym, co łączy obie grupy jest stwierdzenie, że znajomość angielskiego ułatwia podróżowanie. Zdecydowanie lub raczej zgadza się z nim 88 proc. badanych rodziców oraz aż 96 proc. seniorów. Największą motywacją rodziców posyłających dziecko na dodatkowe zajęcia językowe jest jednak to, by nabyło umiejętności niezbędnych na rynku pracy. Z tym, że jest to bardzo cenna kwalifikacja zgadza się 86 proc. badanych rodziców. 75 proc. z nich uważa natomiast, że znajomość angielskiego może przydać się ich dziecku w życiu codziennym.
– Problemem dla wielu rodziców pozostaje poziom szkolnej edukacji językowej, zbyt niska częstotliwość zajęć oraz to, że często są one nastawione na naukę gramatyki, a nie swobodnego porozumiewania się. Z tego względu, prawie 60 proc. rodziców planowało w minionym roku szkolnym wysłać swoje dziecko na dodatkowe lekcje języka angielskiego – tłumaczy Tomasz Jabłoński, współzałożyciel i członek zarządu Tutlo. – Nasze badania pokazały, że dla rodziców najbardziej atrakcyjną formą nauki języka jest kontakt z osobą anglojęzyczną (wskazało tak 72 proc. badanych) oraz wykorzystanie nowoczesnych rozwiązań, takich jak e-learning i platformy internetowe – dodaje.
Jeżeli chodzi o seniorów (badanie objęło osoby po 55 roku życia z dużych miast) to największą motywacją do nauki języka angielskiego, obok ułatwienia w podróżowaniu, jest dla nich chęć rozwoju. 35 proc. badanych w tej grupie stwierdziło, że znajomość angielskiego umożliwi im zawieranie znajomości, a 28 proc. komunikację z anglojęzycznymi członkami rodziny. Choć do nauki języka angielskiego przyznaje się 38 proc. badanych seniorów, większość z nich (64 proc.) chętnie korzysta w tym celu z Internetu. Polscy seniorzy stają się coraz bardziej otwarci na nowe doświadczenia, a znajomość języka obcego cenią za możliwość utrzymywania relacji z rodziną i znajomymi.

Dziadek z wnuczkiem czyli korzyść+

Specjalistyczne instytucje zajmujące się międzypokoleniowymi relacjami potwierdzają, że wspólne zajęcia, takie jak nauka języków obcych, to korzyści dla każdej ze stron. Pozwalają one przybliżyć świat dzieci i młodzieży osobom starszym, budować między nimi dialog oraz usuwać stereotypy. Dzięki nim seniorzy nabywają nowych umiejętności i nawiązują kontakt z młodszym pokoleniem. Młodzież z kolei uczy się zdyscyplinowania i odpowiedzialności.
- Od stycznia do marca 2020 roku uczestniczyliśmy w projekcie, w którym licealiści organizowali lekcje angielskiego dla seniorów. Zainteresowanie było bardzo duże, a na zajęcia zgłosiło się ponad 90 osób. Pandemia nieco pokrzyżowała nasze plany i projekt musiał zostać zawieszony. Wznowiliśmy go jednak niedługo, przenosząc lekcje do Internetu. Taka formuła sprawdziła się bardzo dobrze. Osoby starsze doceniły sposób prowadzenia zajęć nastawiony przede wszystkim na komunikację, a część z licealistów zdecydowała się na kontynuowanie wolontariatu do końca czerwca – opowiada Magdalena Romanowska z działu Integracji Międzypokoleniowej warszawskiego Centrum Aktywności Międzypokoleniowej „Nowolipie”.

RENATA KŁOSIŃSKA

Praktyczne wiadomości i rady z życia osobistego, rodzinnego, zawodowego i towarzyskiego. Od finansów przez prawo po nowe technologie, Na co dzień i od święta. Poznaj, zastosuj, podziel się swoimi sposobami na zaradność! Kliknij w link, znajdziesz się na naszej stronie Zaradni żyją lepiej na Facebooku; jeśli ją polubisz – wystarczy kliknięcie, znaczek jest u góry tej strony – to od tej chwili zajawki wszystkich ważnych dla Ciebie artykułów, zaraz po ich publikacji w tym portalu, pojawią się na twojej facebook’owej osi czasu!