portfel 400 x 300Chcielibyśmy robić codzienne zakupy w formie licytacji i podgląd wszystkich rachunków w jednym miejscu. Jesteśmy za usługą uproszczonej i w formie online likwidacji szkód ubezpieczeniowych. Czekamy z niecierpliwością wprost na ich wdrożenie.

 

Otwartą bankowość wprowadziły przepisy dyrektywy PSD2 które weszły w życie niespełna rok temu, we wrześniu 2015 roku. Ma być ona bezpiecznym, regulowanym prawnie środowiskiem wymiany informacji o kontach i płatnościach.

Otwarta bankowość zyskuje fanów

Banki i fintechy posiadające odpowiednią licencję mogą mieć wgląd do rachunków klientów w innym banku, a nawet inicjować w ich imieniu płatności z tego rachunku (pod warunkiem, że klient wyrazi na to zgodę). Liczba podmiotów z licencją Komisji Nadzoru Finansowego na pobieranie informacji o stanie kont klienta w innych instytucjach systematycznie wzrasta, a niektóre banki w Polsce udostępniły rozwiązania takie jak np. podgląd rachunków z innych banków. Nowe rozwiązania mogą być szczególnie atrakcyjne dla osób posiadających konta w różnych instytucjach.
Jak wynika z badania Mastercard, 72% respondentów pozytywnie ocenia możliwości, jakie zapewniają im usługi oparte na bankowości otwartej. Przedstawiane w badaniu koncepty zostały przez ankietowanych ocenione pod kątem gotowości do skorzystania z nich, wyjątkowości i atrakcyjności.

Nowe usługi bardzo pożądane

Mastercard, zaproponował 18 autorskich koncepcji innowacyjnych rozwiązań, które zostały poddane ocenie konsumentów w badaniu zrealizowanym przez Kantar TNS. Ankietowanym najbardziej do gustu przypadły te usługi, które zwiększają wygodę w zarządzaniu finansami oraz gwarantują im dodatkowe korzyści, jak na przykład niższe ceny.
Kup, gdy cena spadnie. Usługa ta umożliwia złożenie w sklepie internetowym korzystniejszego zlecenia typu „kup, kiedy produkt będzie tańszy o X%/X PLN, a ja będę miał środki na koncie”. 60% respondentów w badaniu Mastercard skorzystałoby z tej usługi, a 67% ocenia ją jako unikatową.
Wszystkie rachunki w jednym miejscu. Usługa pozwala na podgląd rachunków oraz historii transakcji z kilku banków w jednym miejscu. 70% ankietowanych chciałoby z takiej usługi skorzystać, a zdaniem 53% jest to nowatorskie rozwiązanie.
Ankiety tematyczne w aplikacji bankowej – dopasowane do demograficzno-zakupowego profilu klienta. Ich wypełnienie gwarantowałoby dodatkowe rabaty lub bilety do kina, z czego skorzystałoby 68% respondentów.

 

Analizujemy wszystko co ważne dla Twojego portfela oraz praw i obowiązków. Jeśli polubisz nas na Facebooku, każdy nowy artykuł wyświetli się na Twojej stronie zaraz po publikacji; w ten sposób nic ważnego nie umknie Twojej uwadze. Kliknij więc w ten tekst, zznajdziesz się na taszym fanpage i u gór zostanie Ci do kliknięcia boksik "polub"!


Uproszczony proces pokolizyjny. Usługa ubezpieczeniowa, która w przypadku stłuczki samochodowej prowadzi klienta przez proces likwidacji szkody. Oświadczenie stron o zdarzeniu uzupełniane jest cyfrowo, można też sprawdzić online ważność ubezpieczenia OC sprawcy stłuczki. 64% respondentów skorzystałoby z takiej usługi, a 63% ocenia ją jako oryginalną.
Zlecanie przelewów i płatności w jednym miejscu. Usługa umożliwia realizację przelewów ze wszystkich podłączonych kont bankowych w jednym miejscu. Chciałoby z tego skorzystać aż 73% klientów posiadających konta w co najmniej dwóch bankach.
Oferowanie konkurencyjnych produktów i usług, m.in. bankowych. Bank, dzięki podłączeniu do niego rachunków z innych banków, widzi z jakich produktów korzysta tam klient i jest w stanie przedstawić ofertę na korzystniejszych warunkach. Aż 76% badanych posiadających konta w różnych bankach byłoby skłonnych skorzystać z usługi, a 87% z tej grupy ankietowanych uważa koncept za atrakcyjny.

Kto pierwszy, ten zbierze śmietankę

- Już wiemy, że otwarta bankowość dała bankom i fintechom wiele nowych możliwości poszerzania oferty. Najbardziej zyskują na tym klienci, którzy mogą korzystać z innowacyjnych rozwiązań, dzięki czemu bankowanie staje się prostsze i wygodniejsze. W naszym badaniu konsumenci ocenili, że usługi z największym potencjałem to te, które są w stanie zagwarantować im dodatkowe korzyści, pomagają zarządzać finansami czy gwarantują większy spokój ducha – mówi Krzysztof Sobala, Vice President, Mastercard Data & Services.
Mastercard wspiera rozwój otwartej bankowości, tak aby ten nowy ekosystem mógł funkcjonować jak najsprawniej. Opracowaliśmy pakiet usług, na który składa się m.in. hub łączący banki i fintechy, który pozwala im wymieniać informacje o rachunkach klientów w bezpiecznym środowisku. Chcemy stworzyć jak najlepsze warunki do tworzenia innowacyjnych rozwiązań oraz pomagać bankom i fintechom udostępniać te innowacje klientom” – mówi Małgorzata Domagała, dyrektor w polskim oddziale Mastercard Europe.

SANDRA WOJNAROWSKA

Analizujemy wszystko co ważne dla Twojego portfela oraz praw i obowiązków. Jeśli polubisz nas na Facebooku, każdy nowy artykuł wyświetli się na Twojej stronie zaraz po publikacji; w ten sposób nic ważnego nie umknie Twojej uwadze. Kliknij więc w ten tekst, zznajdziesz się na taszym fanpage i u gór zostanie Ci do kliknięcia boksik "polub"!