Drukuj

Nowa normalno Teraz online kupujemy take na raty telewizory i rowery najczciej jednak smartfony 2021 4x3Pandemia mocno zmieniła zakupy online. Rośnie nie tylko liczba transakcji ale zmieniła się ich forma.

Zakupy online związały się mocno z możliwością skorzystania z kredytu ratalnego. W tej formie najpopularniejsze są transakcje w sklepach internetowych ze sprzętem AGD i RTV. Na raty kupujemy w sieci także z meble oraz artykuły sportowymi.

 

Większość 2020 roku nie tylko Polska, ale i cały świat, funkcjonowała w warunkach i ograniczeniach narzuconych przez pandemię koronawirusa. Nadal ma ona duży wpływ na praktycznie każdy aspekt naszego życia.

Zdalnie pracujemy i kupujemy

Zdalnie pracujemy, uczymy się, często także zdalnie spotykamy się ze znajomymi. Znacznie więcej osób zaczęło także regularnie kupować przez internet. To oczywiste w związku z czasowym zamykaniem wielu sklepów, ale także obawami przed przebywaniem w miejscach większych skupisk ludzkich.
Według badania przeprowadzanego na potrzeby raportu „Polaków portfel własny – zakupy w dobie pandemii”, aż jedna trzecia Polaków w związku z koronawirusem zaczęła częściej kupować w sieci.

Zakupy online i raty online

Przejście do kanału online wpłynęło także na znaczny wzrost zainteresowania produktami ratalnymi w tym kanale. Santander Consumer Bank w 2020 roku odnotował wzrost wartości sprzedaży w kredytach ratalnych online aż o 168 proc. w stosunku do roku 2019. Najwyższe dynamiki rok do roku widać było w kwietniu (261 proc. wzrostu), maju (212 proc.) oraz czerwcu (272 proc.). To początkowe miesiące pandemii. Jednak w pozostałych miesiącach 2020 roku również odnotowywano duże wzrosty w kredytach ratalnych sprzedawanych w kanale online.

 

raty Graf. materiały prasowe Santander Consumer Bank


- Od początku pandemii oraz związanych z nią ograniczeń w funkcjonowaniu sklepów stacjonarnych, położyliśmy duży nacisk na usprawnianie dostępu do kredytów ratalnych w kanale internetowym. Obecnie jest on dominującym modelem sprzedaży nowych kredytów ratalnych. Klienci znacznie chętniej korzystają z tego rozwiązania nie tylko z uwagi na ograniczenia funkcjonowania tradycyjnego handlu, ale także z uwagi na niższe oprocentowanie oraz sprawny w pełni online proces uzyskania finansowania – mówi Patryk Perliński, Dyrektor Sprzedaży i Dystrybucji w Departamencie Produktów Konsumenckich i Sprzedaży Santander Consumer Banku. – Spodziewamy się, że popularność tego produktu będzie nadal utrzymywała się na wysokim poziomie w tym roku – dodaje.

Najchętniej kupowane

W 2020 roku najwięcej kredytów ratalnych Santander Consumer Banku udzielonych zostało w sklepach internetowych ze sprzętem AGD i RTV, a także tych specjalizujących się w sprzedaży telefonów komórkowych, mebli oraz artykułów sportowych i turystycznych. Kredyt ratalny był także popularny w serwisach z asortymentem motoryzacyjnym.
Jakie produkty na raty w kanale online najchętniej wybierają Polacy? Zdecydowanie najczęściej w ten sposób kupowane były smartfony, które stanowiły aż 32 proc. produktów z pierwszej dziesiątki. Na kolejnej pozycji znajdują się telewizory (16 proc. udziału w 10 najpopularniejszych produktach) oraz laptopy (11 proc.). Dużym zainteresowaniem cieszyły się także lodówki, pralki oraz rowery.

Smartfony i laptopy

Smartfony były najczęściej wybieranym produktem, który klienci kupowali na raty w kanale online w każdym miesiącu ubiegłego roku. Najwięcej tego typu zakupów Santander Consumer Bank odnotował w kwietniu oraz w lipcu ubiegłego roku.
Krótko po pierwszym lockdownie odnotowano także najwyższą sprzedaż na raty laptopów. Kwiecień był dla tego produktu zdecydowanie najpopularniejszym miesiącem roku. Udzielono wówczas dwukrotnie więcej kredytów ratalnych na ten produkt niż w jakimkolwiek innym miesiącu 2020 roku.
- Analizując szczegółowo, jakie produkty kupują klienci na raty w kanale online widzimy jak na dłoni potrzeby, jakie wygenerowała pandemia. Smartfony są najważniejszymi urządzeniami osobistymi i z nich korzystamy najczęściej każdego dnia, dlatego ich pierwsza pozycja w zestawieniu nie dziwi. Kolejne miejsca – czyli telewizory i laptopy to przykład przygotowywania się przez Polaków do spędzania większej ilości czasu w domu. Sprzęty te były z pewnością potrzebne zarówno do pracy i nauki, ale też do rozrywki – komentuje Patryk Perliński z Santander Consumer Banku – W pierwszej dziesiątce najpopularniejszych produktów znalazły się także rowery, które wielu osobom zastąpiły środki komunikacji publicznej – dodaje.

PATRYCJA MICHALSKA