Drukuj

Nowa normalno Co trzeci konsument jest zdania e w pandemii ronie znaczenie zdrowej diety 2021 4x3 NEZ NWNormlJednym z efektów pandemii, który może mieć długofalowe pozytywne konsekwencje, jest wzrost znaczenia zdrowej żywności.

 

Z badania europejskiej organizacji EIT Food wynika, że ponad 30% konsumentów w Polsce i w Europie w wyniku pandemii zamierza częściej kierować się zdrowiem przy wyborze produktów żywnościowych. Podobny odsetek planuje unikać niezdrowych dodatków w jedzeniu, jak m.in. konserwanty oraz częściej wykorzystywać dietę w kontroli swojej wagi. Potwierdzają to obserwacje Farmy Świętokrzyskiej, zgodnie z którymi w ostatnich miesiącach wzrosła sprzedaż produktów ekologicznych, w tym zwłaszcza wzmacniających odporność kiszonek.

Wszystko obraca się wokół ceny

Z badania EIT Food wynika, że w związku z pandemią wzrośnie zarówno znaczenie zdrowotności produktów, jak i ich dostępność cenowa. Odpowiednia zawartość składników odżywczych żywności stanie się jeszcze ważniejsza dla ok. 34% Europejczyków, w tym dla 32% Polaków. Jednocześnie jedna trzecia mieszkańców Europy przyznaje, że Covid-19 zwiększy znaczenie dostępności cenowej produktów żywnościowych, a 28% twierdzi że w przyszłości będzie starać się wydawać na jedzenie najmniej jak to możliwe.
- Pandemia podkreśliła dwa przeciwstawne trendy, obecne już wcześniej na rynku żywności. Z jednej strony, wzrosło znaczenie ceny, którą i tak klienci kierowali się przy zakupie. Nie można się temu dziwić, szczególnie, że obecna sytuacja dotyka finansowo wiele osób. Z drugiej strony, to co jemy ma ogromne znaczenie dla naszego zdrowia, codziennego funkcjonowania, wydajności i odporności. Dlatego znaczna część z nas woli wydać trochę więcej na żywność lepszej jakości. Jako producenci ekologicznych produktów, widzimy, że skłonność do kupowania żywności wolnej od niepotrzebnych składników i bogatszej w te odżywcze zdecydowanie rośnie - mówi Łukasz Gębka, Prezes Farmy Świętokrzyskiej.

Więcej wiedzy i codziennego gotowania

W obecnej sytuacji rośnie znaczenie jedzenia ze względu na to, że więcej czasu spędzamy w domu, a dostęp do rozrywek i przyjemności jest ograniczony – twierdzą eksperci EIT Food. W efekcie 23% respondentów z Europy uważa, że w wyniku pandemii częściej będzie wybierać jedzenie, które po prostu sprawia im radość. Z kolei 30% zamierza bardziej dbać o różnorodność potraw.
Zwiększa się także znaczenie wiedzy na temat żywności, zarówno tej dotyczącej zdrowotności jak i gotowania – takiego zdania jest niemal jedna czwarta zapytanych Europejczyków. Dodatkowo 27% po pandemii chciałoby mieć więcej czasu na gotowanie, a 22% uważa, że coraz ważniejsze jest posiadanie dobrych sprzętów i akcesoriów kuchennych.
- Wzrost znaczenia wiedzy o zdrowym odżywianiu i umiejętności gotowania potwierdza, że w pandemii szybko rośnie liczba świadomych konsumentów. Gotowanie i jedzenie to jedne z niewielu dostępnych obecnie na co dzień sposobów spędzania czasu, wielu z nas jest też w stanie poświęcić więcej uwagi wyborowi odpowiednich produktów. A raz zdobyta wiedza już z nami zostanie - mówi Łukasz Gębka, Prezes Farmy Świętokrzyskiej.

OLGA DANIELEWICZ