Nowy trend kawa karma dla zwierzt zakupy w abonamencie 4x3 2021Firmy oferują bardziej elastyczny model płatności rozłożonej w czasie - opartej na subskrypcji. Sprzedawcom daje to możliwość nawiązania bliższych relacji z klientami i pozyskania cennych danych na temat zachowań konsumenckich. Dla konsumentów to nowe przeżycie. Kupujemy teraz nie towar ale i usługę.

 

Technologie fundamentalnie zmieniły krajobraz biznesowy ostatnich 20 lat. Do tego stopnia, że 89 proc. firm przeszło lub planuje wdrożyć cyfrową strategię i zmiany w tym obszarze. Jednocześnie giganci technologiczni produkujący oprogramowanie (software), znacznie przyczynili się do ewolucji podejścia i oczekiwań konsumentów wobec usług i ich rozliczania.

Globalna zmiana

Wysoka wartość produktu coraz częściej nie musi wiązać się z jednorazowym duzym wydatkiem. Według Jakuba Sitarza, prezesa funduszu vc - Venture INC, znajdujemy się w samym środku globalnej zmiany gospodarczej, w której zarówno firmy, jak i konsumenci wolą dostęp do usług niż produkt na własność, stąd tak konsekwentny wzrost zainteresowania biznesami działającymi w obszarze subskrypcji. W rezultacie firmy na całym świecie zmieniają swoje modele biznesowe i wdrażają rozwiązanie SaaS, aby sprostać nowym wymaganiom klientów i skutecznie skalować biznes na coraz bardziej konkurencyjnym rynku.
Korzyści z subskrypcyjnych modeli biznesowych nie mają sobie równych. Badania wykazały, że firmy działające w tym modelu osiągają 5-krotnie szybszy wzrost przychodów niż S&P 500 (18,2 proc. w porównaniu z 3,6 proc.), podaje ITportal.com.

Strategia zamiast krótkoterminowego zysku

Jakub Sitarz dodaje, że przejście w kierunku usług abonamentowych pomaga firmom rozwinąć się w dłuższej perspektywie czasu, choć zmiana ta, nie jest pozbawiona krótkoterminowych spowolnień. W momencie gdy firma zaczyna przekształcać strukturę przychodów z modelu tradycyjnego (on-premise) na subskrypcje, przychody ze sprzedaży chwilowo spadają. Wynika to z faktu, iż przychody ze stosunkowo dużych, jednorazowych transakcji, płatnych z góry, są zastępowane subskrypcjami - cyklicznymi płatnościami o mniejszej wartości. Przy jednoczesnym inwestowaniu w nowe technologie i rozwój biznesu, które są nieodzowną częścią zmiany, koszty często przewyższają przychody. Przydarzyło się to wielu znaczącym markom, takim jak Adobe, Nutanix i Microsoft i jest rzeczywistością każdej firmy przechodzącej transformację w dostawcę usług.
Zmianie uległ również sposób świadczenia usług - konsumenci szukają natychmiastowego dostępu do produktu, od razu po zakupie. Wysoki poziom obsługi klienta, możliwość personalizacji i samoobsługi są możliwe dzięki technologiom. Serwisy takie jak Spotify czy Netflix, dzięki takiemu modelowi biznesowemu, nadały nowy wymiar zwykłym usługom. Choć w Polsce ten model dopiera zaczyna nabierać tempa, to według Pawła Działaka, CEO operatora płatności Tpay, jest to kwestia czasu, kiedy na dobre u nas zagości. Według eksperta jest to przyszłościowy kierunek rozwoj branży. Aktualnie, według badania Tpay i SW Research, mniej niż połowa internautów deklaruje korzystanie z płatności powtarzalnych (48 proc.). Ten rodzaj płatności jest najczęściej wykorzystywany do opłacania subskrypcji serwisów VOD, np. Netflix czy HBO (57 proc.), abonamentu za media (55 proc.), subskrypcji kanałów streamingowych muzyki, np. Spotify (33 proc.) i gier, np. PS/XBOX (15 proc.).

Finanse w subskrypcji

W gospodarce, która w coraz większym stopniu opiera się na subskrypcjach, usługi z branży finansowej mogą być kolejnym obszarem opierającym się na tym modelu biznesowym. Dobrym przykładem jest branża ubezpieczeń, która może być rozliczane w powtarzających się - rekurencyjnych okresach, np. co miesiąc. InsurTech Lemonade, oferujący ubezpieczenia, działa w takimmodelu, wykorzystując pełny potencjał cyfrowego zasięgu i skali. Im większe zbiory danych, tym potężniejsze stają się algorytmy Lemonade, a w efekcie obniżane są składki na ubezpieczenie, które już w tym momencie wyznaczają branżowe standardy - przyciągając więcej klientów i gromadząc jeszcze więcej danych.

Przyszłość usług subskrypcyjnych

Z roczną dynamiką wzrostu - wynoszącą średnio 17,3 proc. w latach 2014- 2019 , globalna gospodarka handlu subskrypcjami nie wykazuje oznak spowolnienia. Gracze o ugruntowanej pozycji i nowi uczestnicy rynku, a także firmy rozważające rozwój abonamentowej działalności, powinni mieć na uwadze wymagania konsumentów i ostrą konkurencję w tej przestrzeni, która musi być zrównoważona, aby przynieść zyski. Na rynku pojawiają się nowi gracze, którzy wprowadzają ten rodzaj płatności w coraz bardziej kreatywne i nieoczywiste branże.
Model biznesowy jest na tyle rozwinięty, że rynek zaczął adresować problemy użytkowników tej grupy, np. rezygnację z usług abonamentowych, które nie zawsze są prosta i oczywista sprawą. W Danii powstał pierwszy startup, tzw. ‘terminator’ subskrypcji - Subaio. Spółka umożliwia użytkownikom anulowanie płatnych subskrypcji jednym kliknięciem, przez aplikację. Firma zawarła już umowy z ośmioma bankami, w tym ABN Amro i Nordea. Potencjałem tego typu usług zainteresował się były prezes Mastercard Europe, Javier Perez, który zainwestował 4 miliony euro w rozwój biznesu.

Na przykład: kawa od Bottomles

Choć marka nie jest obecna w Polsce to warto zobaczyć, w którym kierunku zmierza rynek. Bottomles daje możliwość subskrypcji dostaw kawy. Użytkownik wybiera rodzaj kawy, poziom zawartości kofeiny, cenę i inne parametry. Firma, wraz z kawą, dostarcza subskrybentom niewielką, czułą wagę cyfrową, która łączy się przez internet z systemem dostawcy.
Użytkownik powinien od czasu do czasu ważyć pozostałe ziarna, dzięki czemu w systemie rejestrowane jest zużycie produktu i obliczane są zapasy. System sam zamawia kawę w momencie kiedy kawa zaczyna się kończyć, a do użytkownika przychodzi paczka ze świeżą dostawą.
Bottomless zebrał 4,5 miliona dolarów w Serii A w styczniu 2021 roku.

PATRYCJA MICHALSKA