Zakupy pod domem postCovid 2020 4xx3W czasie pandemii prawie jedna trzecia kupujących odkryła nowe lokalne sklepy i nowych dostawców ze swojej okolicy i teraz masowo decydujemy się na robienie zakupów nie w supermarketach, ale u lokalnych przedsiębiorców. Nastąpił wzrost wydatków na zakupy w piekarniach, sklepach warzywno-owocowych oraz sklepach mięsnych.

 

Z badań przeprowadzonych przez Mastercard wynika, że w czasie pandemii Polacy docenili lokalnych przedsiębiorców i lokalne punkty handlowo-usługowe. Od czasu wprowadzenia obostrzeń związanych z epidemią Covid-19, największe ożywienie najbardziej odczuły piekarnie i sklepy warzywno-owocowe oraz mięsne.

Zakupy odkrywane na nowo

Aż 71 proc.ankietowanych w badaniu Mastercard przyznało, że po zniesieniu obostrzeń stara się robić zakupy u lokalnych przedsiębiorców i wspierać tym samym niezależne sklepy w powrocie do normalności. Ponadto, 26 proc.ankietowanych stwierdziło, że po rozpoczęciu przymusowej izolacji odkryli w swojej okolicy punkty handlowo-usługowe, których dotąd nie znali. Ponad dwie trzecie respondentów (65%) zamierza w dalszym ciągu kupować w lokalnych sklepach, nawet po zniesieniu wszystkich ograniczeń związanych z zakupami i podróżowaniem.

 

zakupy master 750 x 500


Fot. materiały prasowe Mastercard

 

Polacy stali się również bardziej wrażliwi na los potrzebujących: 66 proc.ankietowanych przyznało, że w ciągu ostatnich miesięcy poświęca im więcej uwagi, a ponad połowa przebadanych (52%) odczuwa teraz większe poczucie wspólnoty. W całej Europie, co trzeci badany czuje większą chęć kontaktu z sąsiadami, natomiast 32 proc.twierdzi, że zna z imienia i nazwiska osoby prowadzące lokalne sklepy. W Polsce personalia lokalnych przedsiębiorców zna 26 proc.przebadanych konsumentów.

Brakowało nam wyjść do restauracji

Aż 52 proc.polskich ankietowanych przyznaje, że tęskniło za lokalnymi restauracjami i pubami, co stanowi wynik wyższy niż odnotowano dla wszystkich krajów europejskich łącznie. Kolejne 40 proc.zamierza częściej stołować się w lokalnych obiektach gastronomicznych, aby pomagać im w powrocie do normalności. Co piąty (22%) ankietowany badania Mastercard stwierdził, że z przyjemnością wybrał się do ulubionego restauracyjnego ogródka, gdy lokalne bary i kawiarnie zostały otwarte na zasadach ograniczonego dostępu.

 

DZIESIĘĆ LOKALNYCH TYPÓW PLACÓWEK HANDLOWYCH, KTÓRE NAJBARDZIEJ MOGĄ OCZEKIWAĆ OŻYWIENIA PO ZNIESIENIU OBOSTRZEŃ:
1. Piekarnie
2. Sklepy warzywno-owocowe
3. Sklepy mięsne
4. Sklepy z narzędziami i artykułami dla majsterkowiczów
5. Zakłady fryzjerskie
6. Kawiarnie
7. Niezależne sklepy odzieżowe
8. Restauracje
9. Bary/puby
10. Sklepy z upominkami

 

- Obecne czasy wymusiły na konsumentach zmiany nawyków zakupowych. Szukają oni nie tylko bezpiecznych form płatności elektronicznych i zbliżeniowych, ale wybierają również zaufane sklepy lokalne. Lokalni przedsiębiorcy mają ogromne znaczenie jako dostawcy towarów i usług dla najbliższej społeczności oraz jako siła napędowa ożywienia gospodarczego w skali całego kraju. Odgrywają także szerszą, integrującą rolę, wspierając mieszkańców danej okolicy i wzmacniając ducha wspólnoty. Chociaż cała Europa przeżywa trudny okres, można oczekiwać, że nastąpi wzrost poczucia lokalnej lojalności, która utrzyma się po zniesieniu lockdownu i powrocie do normalnego życia – komentuje wyniki badania Bartosz Ciołkowski, dyrektor generalny na Polskę, Czechy i Słowację, Mastercard Europe.

 

zakupy Płatność piekarnia master 750 x 500

 

Fot. materiały prasowe Mastercard

 

Jeszcze bardziej czekaliśmy na fryzjera

Wśród innych lokalnych obiektów handlowo-usługowych, które odczuły znaczne ożywienie po zniesieniu obostrzeń, można wymienić salony fryzjerskie. 53 proc.ankietowanych woli bowiem pójść do swojego fryzjera, niż ostrzyc się samodzielnie w domu lub skorzystać z pomocy rodziny czy przyjaciół. Co ciekawe, w czasie epidemii część Polaków powróciła do tradycyjnej metody dostarczania mleka do domu — 11 proc.badanych zleciło taką usługę na czas zamknięcia w domu i nie zamierzają z niej rezygnować po zniesieniu obostrzeń.

Obawy wiszą w powietrzu

Odmrażanie gospodarki przynosi wyczekiwaną ulgę, ale wciąż wiąże się z obawą przed zarażeniem koronawirusem. Chcąc pomóc konsumentom w odnalezieniu się w nowej rzeczywistości i zrozumieniu panujących aktualnie zasad i zaleceń, na początku maja Mastercard uruchomił stronę internetową KiedyDoSklepu.pl. Narzędzie prezentuje średnie natężeni ruchu w różnych typach placówek handlowych, co pomaga konsumentom wybrać optymalną porę na zakupy spożywcze. Ponadto, serwis przypomina również obowiązujące zasady bezpieczeństwa korzystania z restauracji, kawiarni, salonów fryzjerskich i kosmetycznych, siłowni i pływalni, kin i teatrów, a także środków transportu publicznego. Na stronie na bieżąco aktualizowane są informacje o rządowych zaleceniach dotyczących m.in. stosowania maseczek czy rękawiczek jednorazowych, bądź odległości, jakie należy zachowywać od innych osób.
Ponadto Mastercard, bazując na ograniczeniach obowiązujących w poszczególnych placówkach, doradza konsumentom, na co zwrócić szczególną uwagę i co zabrać ze sobą, wybierając się np. do fryzjera, czy jak wygodnie i bezpiecznie W czasie pandemii prawie jedna trzecia kupujących odkryła nowe lokalne sklepy i nowych dostawców ze swojej okolicy umawiać się na wizytę u kosmetyczki.

OLGA DANIELEWICZ

Praktyczne wiadomości i rady z życia osobistego, rodzinnego, zawodowego i towarzyskiego. Od finansów przez prawo po nowe technologie, Na co dzień i od święta. Poznaj, zastosuj, podziel się swoimi sposobami na zaradność! Kliknij w link, znajdziesz się na naszej stronie Zaradni żyją lepiej na Facebooku; jeśli ją polubisz – wystarczy kliknięcie, znaczek jest u góry tej strony – to od tej chwili zajawki wszystkich ważnych dla Ciebie artykułów, zaraz po ich publikacji w tym portalu, pojawią się na twojej facebook’owej osi czasu!